MASALAH KITARAN HAID: Penyelesaian Dari Bahan Dapur

Kitaran haid yang tidak tetap, dari segi perubatan dikenali sebagai oligomenorrhea, adalah masalah biasa di kalangan wanita. Ia biasanya merujuk kepada tempoh jarang dengan selang lebih daripada 35 hari. 

Kitaran haid yang normal adalah di antara 21-35 hari. Pendarahan haid yang biasanya berlangsung selama 2-7 hari. Wanita biasanya mempunyai 11 hingga 13 kali kitaran haid dalam setahun, tetapi mereka yang oligomenorrhea mungkin mempunyai kurang daripada enam atau tujuh kali kitaran haid. 

Haid yang tidak teratur dicirikan oleh variasi dalam masa antara setiap menstruasi anda, bilangan hari menstruasi terakhir anda, dan kehilangan darah yang tidak normal (sama ada kurang atau lebih daripada biasa) semasa menstruasi.

Beberapa faktor boleh menyebabkan masalah ini, seperti gangguan makan, kehilangan berat badan yang ketara atau penambahan berat badan, anemia, menopause, gangguan tiroid, ketidakseimbangan hormon, penyakit hati, batuk kering, sindrom usus, kencing manis, kelahiran atau keguguran, sindrom ovari polisistik (PCOS), keabnormalan uterus, dan keadaan kesihatan yang lain. 

Gaya hidup juga mempengaruhi seperti peningkatan dalam melakukan senaman, merokok, penyalahgunaan alkohol, kafein, perjalanan, tekanan, dan ubat-ubatan tertentu dan pil kawalan kelahiran juga boleh menyumbang kepada masalah ini. Tambahan pula, satu kajian 2005 Eropah menunjukkan bahawa asma dan demam alergi juga boleh dikaitkan dengan haid yang tidak teratur. 

Kitaran haid cenderung untuk menjadi tidak teratur dalam tempoh beberapa tahun pertama selepas haid bermula dan juga pada akhir tahun haid wanita, apabila dia menghampiri menopaus. 

Di samping itu, sebagai wanita yang berbeza mungkin mempunyai corak haid yang berbeza, "penyelewengan" tarikh menstruasi sedikit sekali-sekala tidak seharusnya menjadi membimbangkan.

Berikut adalah remedi untuk menstruasi yang tidak teratur. 

1. Halia
Halia adalah sangat bermanfaat dalam mengawal kitaran haid dan juga melegakan kesakitan haid. Ia menggalakkan haid dan dengan itu adalah baik apabila berurusan dengan tempoh kelewatan atau menstruasi yang terlalu sedikit. 

Rebus setengah sudu teh halia segar dalam secawan air selama lima hingga tujuh minit. 
Tambah sedikit gula. 
Minum ini tiga kali sehari selepas makan. 

Amalkan ini untuk kira-kira satu bulan atau lebih.

*boleh juga amalkan PEPPERMINT GINGER PLUS bagi mengatasi masalah menstruasi tak teratur dan mengurangkan senggugut

2. Cinnamon (kayu manis)
Cinnamon dianggap berguna untuk mengawal kitaran haid dan mengurangkan senggugut. Menurut perubatan tradisional Cina, ia dipercayai mempunyai kesan pemanasan pada badan. 

Selain itu, ia mengandungi hydroxychalcone yang membantu mengawal tahap insulin dan disyaki mempunyai kesan ke atas kekerapan haid. Satu kajian menganalisis kesan ekstrak kayu manis pada kitaran haid pada wanita dengan sindrom ovari polisistik (PCOS) sedang dilakukan. 

Hanya tambah setengah sudu teh serbuk kayu manis ke dalam segelas susu. Minum setiap hari ini untuk beberapa minggu. 
Anda juga boleh minum teh kayu manis, taburkan kayu manis pada makanan anda, atau mengunyah kulit kayu manis secara teratur.

3. Sesame seed (bijan) dan jaggery 
Bijan berguna dalam mengawal kitaran haid kerana ia membantu menyeimbangkan hormon anda. Ianya sarat dengan lignan yang membantu masalah hormon berlebihan. Tambahan, ia mengandungi asid lemak yang menggalakkan pengeluaran hormon yang optimum. Jaggery juga membantu mengawal kitaran haid disebabkan oleh kesan pemanasan itu. 

Panggang kering segenggam biji bijan. 
Kisarkan bersama-sama dengan satu sudu teh jaggery menjadi serbuk halus. 
Ambil satu sudu teh serbuk ini setiap hari dengan perut kosong dalam fasa luteal, atau separuh kedua kitaran haid (dua minggu sebelum haid bermula), selama beberapa bulan. 
Hanya makan sekeping jaggery, juga dikenali sebagai Gur, juga akan membantu mengawal haid. 

Nota: Jangan gunakan ubat ini semasa tempoh anda.

4. Aloe Vera (lidah buaya)
Aloe vera membantu merawat ketidakaturan haid secara semula jadi dengan mengawal hormon anda. 

Ekstrak segar gel lidah buaya dari daun lidah buaya. 
Campurkan satu sudu teh madu. 
Ambil setiap hari sebelum sarapan pagi anda. 
Ikut remedi ini selama kira-kira tiga bulan. 

Nota: Jangan gunakan ubat ini semasa tempoh anda.

5. Betik muda
Hijau, betik muda yang "belum masak" bekerja sebagai emmenagogue mujarab. Ia dianggap berguna dalam mengawal selia aliran haid kerana ia membantu serat otot kontrak dalam rahim. 

Ia amat berguna untuk haid yang tidak teratur yang berkaitan dengan putus haid dan tekanan. Ambil jus betik matang secara tetap untuk beberapa bulan. Jangan minum semasa menstruasi anda.

6. Kunyit 
Sebagai herba pemanasan, kunyit juga dianggap membantu dalam mengawal selia haid dan menyeimbangkan hormon. Kandungan emmenagogue yang membantu merangsang aliran haid. Selain itu, kandungan antispasmodic dan anti-radang yang melegakan kesakitan haid. 

Ambil sudu teh satu perempat daripada kunyit dengan susu, madu atau jaggery. Ambil setiap hari selama beberapa minggu atau sehingga anda melihat peningkatan.
Anda juga boleh mengambil kunyit dalam bentuk tambahan; berjumpa dengan doktor untuk dos yang betul.

7. Biji Ketumbar (coriander seed)
Oleh kerana sifat-sifat yang emmenagogue, ketumbar membantu menggalakkan haid. 

Rebus satu sudu teh biji ketumbar dalam dua cawan air sehingga kuantiti air berkurangan ke satu cawan. Tapis benih dari cecair. Minum ini tiga kali sehari untuk beberapa hari sebelum tempoh anda. Amalkan untuk beberapa bulan. 

Anda juga boleh minum jus ketumbar setiap hari untuk beberapa bulan.

8. Jintan Manis (fennel)
Jintan manis adalah herba hebat untuk merawat haid yang tidak teratur. Menjadi emmenagogue mujarab, ia menggalakkan haid dan melegakan kekejangan yang dikaitkan dengan sindrom premenstrual kerana sifat antispasmodic itu. Selain itu, ia membantu mengimbangi semula hormon seks wanita. 

Rendamkan dua sudu makan jintan manis dalam segelas air semalaman. 
Pada waktu pagi, tapis dan minumnya. 

Lakukan setiap hari ini untuk kira-kira sebulan atau sehingga haid anda menjadi tetap.

9. Pudina (mint)
Gabungan pudina kering dan madu berfungsi sebagai ubat Ayurveda baik untuk haid tidak teratur. Ia juga membantu mengurangkan senggugut. 

Hanya ambil satu sudu teh serbuk pudina kering dicampur dengan satu sudu teh madu. 
Ulangi tiga kali sehari untuk beberapa minggu.

10. Jus Lobak Merah (Carrot juice)
Sumber zat besi yang baik, jus lobak merah adalah satu lagi remedi mudah untuk haid yang tidak teratur. Lobak merah mentah juga meningkatkan fungsi hormon yang betul. Minum segelas jus lobak merah dengan kerap selama tiga bulan. Anda boleh menggabungkan ia dengan jus sayur-sayuran yang lain. 

Selain jus lobak merah, termasuk jagung, salad, bit, drumsticks, dan biji labu dalam diet anda. Adalah dipercayai bahawa meminum jus tebu untuk satu atau dua minggu sebelum tempoh jangkaan anda membantu dengan peraturan. 

Selain ubat-ubatan ini, cuba untuk berehat dan kekalkan keseimbangan emosi dan fizikal. Jika anda biasanya mempunyai tempoh tetap dan corak haid anda berubah, rujuk kepada doktor anda untuk penilaian yang betul dan juga rawatan, terutamanya jika anda adalah umur 40 tahun.

Sumber rujukan:
http://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-irregular-periods.html/3
www.harmonywomenshealth.com/.%5CDocuments%5CConditions%5CPCOS%5CInsulin%20resistance%20&%20cinammon.pdf
www.darujps.com/content/20/1/97
clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01483118

Semoga bermanfaat dan membantu anda dalam mendapatkan kitaran haid yang tetap. Selamat mencuba! Hubungi mama untuk sebarang pertanyaan atau info lanjut.



Better health, Best lifestyle

Love,
Mama Qaiser

Facebook: Hanisah Mansor, El Qaiser Souq
Telefon: 019 669 8385




MASALAH KITARAN HAID: Penyelesaian Dari Bahan Dapur

0 comment... add one now