PCOS: Rawatan Alternatif

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) adalah keadaan yang berkaitan dengan ketidakseimbangan hormon di kalangan wanita umur reproduktif. Ia dicirikan oleh tahap androgen (hormon lelaki) dalam badan. 

Para penyelidik juga telah mengaitkan PCOS dengan insulin  kerana ramai wanita dengan keadaan ini juga mempunyai terlalu banyak insulin dalam tubuh mereka. Tahap insulin menyebabkan ovari untuk menghasilkan hormon lebih lelaki. 

Wanita dengan PCOS juga telah didapati mempunyai keradangan gred rendah, menyumbang kepada rintangan insulin. Punca sebenar PCOS, bagaimanapun, masih tidak diketahui. Namun, genetik dianggap sebagai faktor penting kerana PCOS seolah-olah berjalan di dalam keluarga. 

Keadaan ini membawa kepada isu-isu seperti perubahan dalam kitaran haid, cyst pada ovari dan masalah hamil. 

Ia boleh menyebabkan gejala seperti tempoh jarang atau berpanjangan haid, pertumbuhan bulu muka dan badan yang berlebihan, berat badan, jerawat, kulit berminyak, rambut menipis atau corak kebotakan lelaki (male-pattern baldness) dan sakit pelvis. Tanda-tanda dan gejala cenderung untuk berbeza dari satu individu kepada yang lain. 

Gangguan endokrin ini juga dikaitkan dengan peningkatan risiko untuk membangunkan rintangan insulin, diabetes jenis 2, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan penyakit jantung. Oleh itu, diagnosis awal PCOS adalah amat penting. 

Walaupun tidak ada penawar untuk masalah ini, ia boleh dikawal. Sesetengah ubat-ubatan semula jadi yang mudah, ubat-ubatan dan perubahan gaya hidup boleh membantu menguruskan gejala dan mengurangkan komplikasi.

Berikut adalah remedi untuk PCOS. Juga, berjumpa dengan doktor anda untuk diagnosis yang betul dan rawatan.


1. Kulit Kayu Manis 

Penyelidik dari Universiti Columbia telah mendapati bahawa kayu manis boleh membantu meningkatkan kitaran haid pada wanita dengan PCOS. Satu kajian perintis yang diterbitkan dalam jurnal "Kesuburan dan Kemandulan" yang menunjukkan bahawa herba ini boleh membantu mengurangkan rintangan insulin di kalangan wanita dengan PCOS. 

Tambah satu sudu teh serbuk kayu manis ke dalam segelas air panas. Minum setiap hari untuk beberapa bulan atau sehingga anda berpuas hati dengan hasilnya. 

Secara alternatif, anda boleh mengambil herba ini dalam bentuk makanan tambahan (supplement) selepas berunding dengan doktor anda. Ia biasanya dicadangkan untuk mengambil satu kapsul (1,000 mg) tiga kali sehari. 

Juga boleh diamalkan rempah ini dalam diet anda dengan menaburkan serbuk kayu manis pada bijirin anda, oatmeal, yogurt, keju, kacang sandwic mentega dan makanan lain.

Nota: Anda tidak perlu mengambil lebih daripada dua sudu teh rempah ini setiap hari. Jika anda mengambil herba ini untuk memerangi rintangan insulin, rujuk kepada doktor anda terlebih dahulu kerana ia boleh menurunkan paras gula darah anda.


2. Flaxseed 

Flaxseed juga boleh digunakan untuk memerangi PCOS kerana ia membantu paras androgen menurun. Ia mengandungi lignans yang meningkatkan pengeluaran hormon seks globulin mengikat (SHBG) yang mengikat testosteron dalam darah, dengan itu menghalang ia daripada mengakibatkan pembinasaan dalam badan.

Tambahan pula kandungan serat yang tinggi, flaxseed membantu melambatkan metabolisme glukosa dan tahap kolesterol yang lebih rendah. Omega-3 asid lemak dalam makanan super ini juga mengurangkan keradangan, tekanan darah dan mengurangkan risiko penyakit kronik seperti penyakit jantung. 

Campurkan satu atau dua sudu flaxseeds tanah yang segar dalam segelas air. Minum setiap hari untuk beberapa bulan atau sehingga anda berpuas hati dengan hasilnya. 

Juga masukkan flaxseeds tanah dalam diet anda secara berkala dengan memsukkannya ke dalam smoothie anda, sup dan salad.


3. Teh Spearmint  

Teh Spearmint juga boleh membantu berurusan dengan PCOS kerana sifat anti-androgenic itu. Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal  Penyelidikan Phytotherapy mendapati bahawa minum teh spearmin boleh membantu mengurangkan hirsutisme, atau bulu badan yang berlebihan, dengan mengurangkan tahap testosteron percuma dan jumlah yang semakin meningkat dan hormon luteinizing (LH) dan hormon (FSH) tahap folikel-merangsang. 

Rebus satu cawan air dalam periuk. 
Tambah satu sudu teh daun spermin kering. 
Biarkan ia reneh selama lima hingga 10 minit. 
Tapis dan minum teh ini dua kali sehari untuk beberapa minggu.


4. Cuka Epal

Cuka epal (apple cider vinegar) juga bermanfaat untuk berurusan dengan PCOS kerana ia membantu mengawal gula darah dan menjaga tubuh anda daripada menghasilkan terlalu banyak insulin. Insulin yang berkurangan bermakna testosteron kurang. Tambahan, ia akan membantu anda mengurangkan berat badan dan meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan. 

Campurkan dua sudu teh mentah, cuka epal yang tanpa ditapis (raw) dalam segelas air. 
Minum setiap hari pada waktu pagi dan sebelum makan. Teruskan untuk beberapa minggu atau sehingga anda melihat peningkatan. 

Anda secara beransur-ansur boleh meningkatkan dos cuka epal sehingga dua sudu besar setiap gelas, dua atau tiga kali sehari. Jika rasa terlalu kuat untuk anda, campurkan cuka epal dengan oren atau jus buah-buahan lain.


5. Halba

Halba menggalakkan metabolisme glukosa dalam badan dan meningkatkan rintangan insulin. Ini seterusnya dapat membantu mengimbangi hormon anda. Ia juga boleh membantu untuk mengurangkan kolesterol, membantu penurunan berat badan dan menggalakkan fungsi hati yang sihat. 

Rendam tiga sudu teh biji halba dalam air selama enam hingga lapan jam. Ambil satu sudu teh biji halba direndam bersama-sama dengan sedikit madu pada waktu pagi dengan perut kosong. Juga ambil satu sudu teh biji halba kira-kira 10 minit sebelum makan tengah hari dan satu sudu teh sebelum makan malam. Teruskan rawatan ini setiap hari untuk beberapa minggu atau sehingga anda melihat peningkatan. 

Juga boleh biji halba dan daun dalam diet biasa anda.


6. Saw Palmetto 

Herba ini bertindak sebagai anti-androgen, blok 5-alpha-reductase activityand mengurangkan penukaran testosteron ke dalam bentuk yang lebih aktif yang dikenali sebagai dihydrotestosterone (DHT). Ini seterusnya boleh membantu mencegah hirsutisme atau keadaan 'berambut' yang berlebihan di kalangan wanita dengan PCOS. Ia juga membantu penipisan rambut tumbuh semula. 

Pengamal perubatan semula jadi sering mencadangkan herba ini untuk merawat PCOS kerana ia membantu membetulkan ketidakseimbangan hormon. 

Ambil 320 mg ekstrak standard saw palmetto setiap hari untuk beberapa bulan. Jika anda mengambil ekstrak cecair, ambil satu sudu teh sehari. 

Nota: Pastikan untuk berunding dengan doktor naturopathic berlesen sebelum mengambil ini atau apa-apa remedi herba lain untuk PCOS untuk memastikan penggunaan yang selamat dan berkesan herba.


7. chasteberry 

Chasteberry, juga dikenali sebagai vitex, adalah satu lagi herba yang popular untuk melegakan gejala-gejala PCOS dan merawat kemandulan disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon. Ia adalah herba hebat bagi mengimbangi hormon dan juga digunakan sebagai ubat untuk masalah haid. 

Rebus dalam secawan air dan tambah satu sudu teh chasteberries segar atau kering. Rendamkan untuk kira-kira 10 minit. Tapis dan minum teh ini setiap hari untuk beberapa minggu atau bulan, sehingga anda melihat peningkatan. Hentikan penggunaannya sekali anda berpuas hati dengan hasilnya. 

Secara alternatif, anda boleh mengambil herba ini dalam bentuk tambahan. Untuk dos yang betul dan kesesuaian, rujuk kepada doktor anda.


8. Minyak ikan 

Yang sarat dengan asid lemak omega-3, minyak ikan membantu mengurangkan androgen dan meningkatkan sensitiviti insulin. Satu kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition menunjukkan bahawa asid lemak Omega-3 boleh meningkatkan gejala PCOS dengan mengimbangkan paras androgen. 

Masukkan lemak ikan dalam diet anda atau ambil makanan tambahan minyak ikan boleh membantu mengurangkan keradangan, mengurangkan lemak badan dan melawan penyakit-penyakit kronik. 

Tiada dos harian standard untuk makanan tambahan minyak ikan. Anda boleh mengambil 1-3 kapsul dua atau tiga kali sehari atau seperti yang dicadangkan oleh doktor anda.

9. Licorice 

Penyelidik Itali telah mendapati bahawa akar likuoris boleh membantu mengurangkan serum testosteron pada wanita dengan PCOS. Para penyelidik percaya bahawa glycyrrhizin dalam herba ini menghalang enzim yang diperlukan untuk pengeluaran testosteron. Likuorise juga boleh digunakan sebagai terapi yg membantu untuk hirsutisme. 

Akar likuoris menggalakkan ovulasi dan mendetoksifikasi hati. Hati membuang toksin dan hormon yang berlebihan dan dengan itu membantu keseimbangan hormon.

-Tambah satu sudu teh kering akar likuoris untuk secawan air mendidih. Biarkan ia reneh selama kira-kira 10 minit dan kemudian tapiskan. Minum teh ini dua atau tiga kali sehari untuk beberapa minggu. 

-Secara alternatif, anda boleh mengambil herba ini dalam bentuk makanan tambahan. Anda boleh mengambil satu perempat kepada satu setengah sudu teh likuoris berwarna dua atau tiga kali sehari untuk beberapa minggu. Pastikan untuk berunding dengan doktor anda untuk mengetahui dos yang betul untuk kes anda. 

Nota: akar Licorice mungkin tidak sesuai untuk mereka yang mengalami tekanan darah tinggi atau jantung, buah pinggang atau penyakit hati. Ia juga mungkin mempunyai kesan ke atas paras glukosa darah.


10. Daun selasih 

Daun selasih, juga dikenali sebagai Tulsi, boleh membantu mengurangkan gejala PCOS kerana sifat anti-androgenic itu. Ia akan membantu menguruskan paras insulin dan membantu dalam penurunan berat badan. Daun selasih juga merupakan pelega tekanan yang baik, dan mempunyai faedah antioksidan dan anti-radang. 

Ambil lapan hingga 12 helai daun selasih setiap hari pada waktu pagi. 
Satu lagi pilihan adalah untuk minum teh selasih beberapa kali setiap hari atau mengambil herba ini dalam bentuk makanan tambahan. Untuk dos yang betul, rujuk kepada doktor anda. 
Amalkan ini untuk beberapa bulan. 

Nota: selasih cenderung untuk menurunkan paras glukosa darah, ambil herba ini dengan berhati-hati jika anda mengambil ubat-ubatan kencing manis. Herba juga boleh melambatkan pembekuan darah dan berinteraksi dengan ubat antikoagulan. 

Apabila mengambil ubat-ubat herba untuk rawatan semula jadi PCOS, adalah penting untuk berunding dengan doktor naturopathic berlesen kerana kebanyakan herba yang bertindak dengan mengurangkan tahap testosteron cenderung untuk menyebabkan peningkatan dalam tahap estrogen kerana androgen ditukarkan kepada estrogen.

Pengamal perubatan semula jadi membantu memerangi isu-isu ini dengan mencadangkan cara-cara untuk menyokong metabolisme estrogen dan meningkatkan pembersihan estrogen. Sebagai contoh, meningkatkan pengambilan serat dalam diet anda membantu menggalakkan pembersihan estrogen. 


Tips tambahan 



  • Pastikan berat badan anda di dalam semakan kerana ia akan membantu mengurangkan tahap hormon lelaki dalam badan anda. Kehilangan hanya 10 peratus daripada berat badan anda boleh membantu membawa haid kembali normal. 
  • Melibatkan diri dalam senaman untuk membantu mengawal berat badan anda dan juga mengawal insulin. 
  • Menggabungkan makanan yang kaya dengan serat seperti produk gandum dalam diet anda. 
  • Meningkatkan pengambilan makanan anda vitamin B, terutamanya vitamin B2, B3, B5 dan B6, untuk membantu mengurangkan gejala PCOS. 
  • Berhenti merokok; wanita yang merokok telah didapati mempunyai tahap androgen yang lebih tinggi. 
  • Elakkan penggunaan plastik dalam penggunaan makanan, penyediaan dan penyimpanan. 
  • Jangan minum air dari bekas plastik. 
  • Mengambil pil kawalan kelahiran yang ditetapkan selepas berunding pakar sakit puan. 
  • Terapi akupunktur juga telah didapati bermanfaat untuk meningkatkan tahap hormon.


Sumber rujukan: 


http://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-polycystic-ovary-syndrome-pcos.html/3
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19567518
http://www.ajog.org/article/S0002-9378%2814%2900446-3/abstract
http://www.fertstert.org/article/S0015-0282%2806%2904555-9/abstract
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0039128X04001783
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2752973/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ptr.2900/abstract
http://ajpendo.physiology.org/content/300/1/E37
http://ajcn.nutrition.org/content/93/3/652.abstract



Perlukan konsultasi bagi PCOS? Hubungi mama untuk info lanjut.



Better health, Best lifestyle



Love,
Mama Qaiser



Facebook: Hanisah Mansor, El Qaiser Souq
Telefon: 019 669 8385
PCOS: Rawatan Alternatif

0 comment... add one now