MENOPAUSE: Bagaimana Mengatasi Gejalanya?

Menopaus ditakrifkan sebagai pemberhentian semula jadi kitaran haid dan kesuburan di kalangan wanita. Ia adalah satu proses biologi yang berlaku pada setiap wanita. Ia adalah satu perubahan hayat, bukan penyakit atau gangguan. 

Setelah mencapai umur tertentu, ovari wanita berhenti membuat telur dan ada pengeluaran kurang hormon seperti estrogen dan progesteron yang mengawal haid dan kesuburan. Secara beransur-ansur, kitaran haid menjadi tidak teratur dan akhirnya berhenti. Menopaus disahkan apabila seorang wanita tidak mempunyai tempoh selama 12 bulan berturut-turut. 

Proses ini biasanya berlaku antara umur 45 dan 55 tahun, menurut Institut Kebangsaan Penuaan. Purata umur ialah 51, tetapi sesetengah wanita juga boleh mengalami menopaus sebelum berumur 40.

Ada ketikanya, putus haid boleh dicetuskan oleh prosedur perubatan, seperti histerektomi, kemoterapi dan terapi radiasi, atau keadaan kekurangan ovari pada peringkat awal. 

Walaupun mengalami menopaus, tahap turun naik estrogen dan progesteron boleh menyebabkan gejala seperti hot flashes, berpeluh malam, kaki letih, insomnia, kemurungan, kekeringan faraj, kehilangan libido, masalah pundi kencing, penipisan rambut, kulit kering, sakit payudara, perubahan mood dan masalah ingatan. 

Kebanyakan wanita tidak memerlukan rawatan untuk gejala menopaus kerana mereka hilang dengan sendiri. Walau bagaimanapun, jika anda diganggu oleh gejala-gejala, terdapat banyak cara semula jadi untuk berurusan dengan mereka.

Berikut adalah 10 cara terbaik untuk mengatasi gejala menopaus.


1. Flaxseed 

Ground flaxseed dianggap sebagai penawar yang baik untuk gejala menopaus seperti hot flashes. Flaxseed mempunyai omega-3 asid lemak dan lignans, yang bertindak sebagai fitoestrogen. 

Menurut satu kajian pada 2007 yang dilaporkan dalam Jurnal Persatuan Integratif Onkologi, flaxseed boleh mengurangkan hot flashes sebanyak 50 peratus pada wanita. Ia membantu meningkatkan tahap estrogen dalam badan, seterusnya mengurangkan hot flashes dan kekeringan faraj. 

Ambil satu sudu besar tanah flaxseed dua atau tiga kali sehari dengan air yang banyak. 
Anda juga boleh taburkan flaxseed alasan sup, salad atau smoothie. 
Nota: Elakkan keseluruhan flaxseed kerana ia adalah sukar untuk dihadam.

*Omega Guard kaya dengan Omega-3


2. Cuka epal (apple cider vinegar)

Cuka epal adalah ubat tradisional popular untuk mengalahkan gejala menopaus. Tidak ditapis dan diproses cuka epal adalah berkesan dalam mengurangkan kejadian dan intensiti hot flashes dan berpeluh malam, dua daripada gejala yang paling biasa menopaus. 

Campurkan 1-2 sudu besar tanpa filter epal sider cuka dalam segelas air. 
Minum tonik ini pada waktu pagi untuk membantu mengeluarkan toksin dan mengawal selia hormon.


3. Soya 

Produk soya juga telah didapati sangat berkesan dalam merawat gejala menopause. Isoflavon dalam produk soya membantu tahap hormon kira-kira dan mempunyai beberapa aktiviti estrogenik. 

Satu kajian menyeluruh oleh penyelidik di Bowman Gray Sekolah Perubatan di North Carolina mendapati bahawa wanita yang mengambil makanan tambahan fitoestrogen soya yang kaya dengan melaporkan penurunan ketara dalam keterukan hot flashes mereka. 

Cuba minum dua gelas susu soya setiap hari. 
Anda juga boleh mempunyai beberapa keping roti soya biji rami setiap hari. 
Juga termasuk produk soya lebih dalam diet anda.

*ESP adalah protein soya yang mengandungi isoflavon


4. Vitamin E 

Kajian klinikal telah menunjukkan bahawa vitamin E bertindak sebagai pengganti estrogen, seterusnya membantu untuk mengawal selia dan mengawal hot flashes. Ia juga dikenali untuk membantu mengurangkan kekeringan faraj dan jantung berdebar-debar. 

Pengaplikasian minyak vitamin E ke dalam faraj akan membantu meningkatkan pelinciran. 
Satu dos harian sebanyak 600 IU semula jadi vitamin E adalah disyorkan untuk mengurangkan hot flashes. Ambil satu kapsul 200 IU dengan setiap hidangan, untuk sejumlah tiga sehari.

*1 kapsul Vita E Complex mengandungi 400 IU yang diperkaya dengan biji buah anggur


5. Black Cohosh 

Untuk hot flashes dan berpeluh malam, cohosh hitam adalah ubat kuno. Dalam satu kajian perintis daripada 704 wanita, 49 peratus daripada mereka yang diberi ekstrak cohosh hitam mengalami kelegaan lengkap gejala menopaus dalam beberapa hari. 

Sebabnya ialah bahawa cohosh hitam bertindak sebagai fitoestrogen. Ia juga mengandungi sejumlah kecil asid salisilik yang mempunyai kualiti anti-radang dan melegakan kesakitan. Black cohosh juga membantu mengurangkan perasaan tertekan. 

Anda boleh mengambil cohosh hitam dalam pelbagai bentuk: kapsul, tablet atau dicampur dengan air. Sentiasa berbincang dengan doktor anda tentang bagaimana untuk mengambil ia dengan selamat. 

Nota: Wanita dengan penyakit hati tidak perlu mengambil cohosh hitam.


6. Chasteberry 

Satu lagi ubat tradisional popular untuk gejala menopause adalah chasteberry. Herba ini membantu keseimbangan hormon dengan menyuburkan dan menyokong sistem endokrin. Ini seterusnya membantu gejala kawalan seperti hot flashes, berpeluh, kekeringan faraj dan juga kemurungan ringan. 

Campurkan satu sudu teh chasteberry (dicincang) herba dalam satu cawan air panas. Tutup dan rendam selama 15 minit. Tapis dan minumnya. Anda boleh minumsehingga tiga cawan setiap hari. 
Anda boleh memilih dan bukannya untuk mengambil 400 hingga 500 mg ekstrak standard (mengandungi 0.5% agnuside) atau 40 titis berwarna yang ditambah ke dalam segelas air sekali sehari untuk sekurang-kurangnya tiga bulan. Walau bagaimanapun, adalah lebih baik untuk berunding dengan pakar herba sebelum mengambil chasteberry.


7. Kayu Manis (Cinnamon )

Cinnamon telah digunakan oleh pakar herba Cina untuk mengurangkan kebimbangan, perubahan mood dan kemurungan. Cinnamon juga menyokong gentian otot rahim menjadikannya sangat bermanfaat untuk wanita menopaus. 

Tambahkan kayu manis dalam diet anda dengan masukkan pada teh herba, stew, smoothie, barang-barang anda bakar dan makanan lain. 

Untuk menghilangkan kaki kasar dan letih yang berlaku semasa menopaus disebabkan oleh perubahan dalam tahap hormon, tambah dua sudu serbuk kayu manis untuk baldi kecil berisi air suam. Rendam kaki anda di dalam air ini selama 15 minit. Lakukannya secara tetap seperti yang diperlukan.


8. Akupunktur

Akupunktur, seni penyembuhan kuno yang memberi tumpuan kepada mengimbangkan semula badan, juga dipercayai membawa kelegaan daripada beberapa gejala menopaus, terutamanya hot flashes dan keresahan. 

Satu kajian yang dilakukan di Universiti Stanford Sekolah Perubatan mendapati tahap hot flashes dikurangkan pada wanita yang memilih untuk rawatan akupunktur. Satu lagi kajian yang dilakukan di Universiti Pittsburgh mendapati akupunktur menunjukkan penurunan hot flashes, pengurangan gangguan tidur dan peningkatan dalam perubahan mood. 

Jika anda berminat untuk rawatan akupunktur, pastikan ia dilakukan oleh doktor yang terlatih dalam akupunktur. Tempoh rawatan akan berbeza-beza dari seorang ke seorang yang lain.


9. Yoga

Gejala seperti perubahan mood, gangguan tidur, berpeluh malam dan hot flashes boleh dikurangkan ke tahap yang hebat dengan mengamalkan yoga. 


Pelbagai kajian telah menunjukkan yoga yang membantu satu pengalaman gejala-gejala ini dengan mudah dan selesa dan juga menjadikan badan kuat untuk menanggung perubahan semasa menopaus.

Beberapa amalan yoga biasa yang boleh membantu mengurangkan gejala menopaus ialah postur (asana), pernafasan terkawal (pranayama) dan meditasi (Dhyana). 

Sertai kelas yoga lembut sekali atau dua kali seminggu untuk mendapat manfaat yang paling. Jika yoga yang baru untuk anda, ia adalah yang terbaik untuk mengambil kelas untuk belajar bagaimana untuk melaksanakan postur dan teknik pernafasan yang betul.


10. Senaman

Senaman yang kerap tidak akan mengurangkan simptom putus haid, tetapi ia boleh membantu melegakan tekanan, meningkatkan mood, mencegah penurunan kognitif dan meningkatkan kualiti hidup bagi ramai wanita pada masa yang mencabar ini. 

Senaman juga boleh mengurangkan beberapa masalah tidur yang dialami ramai wanita menopaus. Pakar mengesyorkan sekurang-kurangnya 30 minit aktiviti sederhana sehari, setiap hari dalam seminggu. 

Menyasarkan untuk mendapatkan sekurang-kurangnya dua setengah jam sederhana intensiti aktiviti aerobik dalam seminggu, dan melakukan otot-pengukuhan latihan dua hari seminggu. Bernafas dalam lain-lain, regangan dan senaman otot lantai pelvik juga disyorkan. 


Tips tambahan 

-Cuba perhatikan apa yang mencetuskan hot flashes anda dan cuba elakkan perkara-perkara itu. 
-Untuk mengurangkan hot flashes dan berpeluh malam, minum segelas air sejuk. 
-Ambil vitamin B tambahan (BComplex) selepas berunding dengan doktor anda. 
-Cuba untuk mendedahkan badan anda pada cahaya matahari pagi selama 15 minit untuk mendapatkan vitamin D. 
-Jika anda berlebihan berat badan, cuba untuk mengurangkan berat badan. 
-Elakkan makanan yang berat sebelum tidur. 
-Cuba minum sesuatu yang panas sebelum tidur, seperti teh bebas-kafein atau susu panas. 
-Dapatkan tidur yang cukup untuk membantu anda bertenaga. 
-Kurangkan ketidakselesaan vagina dengan menggunakan pelincir faraj berasaskan air atau pelembap. 
-Kekal aktif secara seksual untuk membantu meningkatkan pengaliran darah ke faraj.
-Kurangkan kopi dan minuman beralkohol. 
-Jangan merokok kerana ia akan memburukkan lagi simptom anda. 


Dengan tips dan cadangan, banyak tanda-tanda dan gejala-gejala yang berkaitan dengan menopaus akan hilang secara semula jadi dan membantu anda untuk menjalani kehidupan yang sihat.


Sumber rujukan: 

http://www.top10homeremedies.com/how-to/beat-menopause-symptoms.html/3
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17761129 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3122509 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3296386 
http://www.fertstert.org/article/S0015-0282%2806%2901005-3/abstract 
https://umm.edu/health/medical/altmed/herb/black-cohosh


Sekiranya anda memerlukan konsultasi bagi masalah menopause yang dihadapi anda atau orang yang anda kenali, hubungi mama untuk info lanjut.


Better health, Best lifestyle


Love,
Mama Qaiser



Facebook: Hanisah Mansor, El Qaiser Souq
Telefon: 019 669 8385
MENOPAUSE: Bagaimana Mengatasi Gejalanya?

0 comment... add one now