Diabetes: Mengawal Diet Dengan Pemakanan Indeks Glisemik Rendah

Diet yang paling baik bagi seseorang yang menghidapi diabetes ialah penggunaan terapi diet untuk membantu mengekalkan paras gula darah sehampir normal yang boleh.

Masalah sebenarnya ialah karbohidrat, kerana ia merupakan satu-satunya bahagian makanan yang mempunyai kesan langsung terhadap paras gula dalam darah berbanding lemak dan protein. Kerana kita tidak dapat meramalkan bagaimana karbohidrat bertindak dalam badan hanya dengan melihat kandungan gula atau kanji, para penyelidik telah mencipta petunjuk yang dikenali sebagai Indeks Glisemik (GI). Indeks ini memeringkatkan makanan karbohidrat mengikut betapa cepatnya karbohidrat daripada sesuatu jenis makanan itu ditukar menjadi glukosa dan memasuki aliran darah.

Indeks Glisemik Tinggi (G.I >70)
-menyebabkan glukosa darah meningkat dengan cepat dan menghasilkan paras insulin yang lebih tinggi dalam darah
-makanan yang mempunyai tinggi GI; semua makanan yang diproses secara umum (pasta, roti, kanji), gula-gula, madu, gula, snek berasaskan biji-bijian.

Indeks Glisemik Sederhana (G.I 56-69)
-makanan yang mempunyai sederhana GI; bijirin yang berbijan lengkap, ubi keledek & keladi dan kekacang yang disejuk-bekukan

Indeks Glisemik Rendah (G.I <55)
-memecahkan gula dengan perlahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badandan mengekalkan paras gula dalam darah yang rendah
-makanan yang mempunyai rendah GI; produk-produk tenusu susu rendah lemak dan yogurt, buah-buahan tertentu dan sayuran tak berkanji

Penghidap diabetes selalunya menghadapi masalah mudah lapar dan pengambilan makanan yang kerap akan memburukkan lagi kadar gula dalam darah mereka.

Selain mengamalkan pemakanan GI rendah seperti yang dinyatakan di atas, penghidap diabetes adalah amat disarankan untuk mengamalkan ESP SHAKLEE. Protein soya yang berkualiti tinggi yang memberikan sumber tenaga tenaga segera dan boleh bertahan lama. Ini adalah kerana GI nya yang rendah, 39 menjadikan ia sangat sesuai untuk penghidap diabetes.

Satu hidangan ESP (3 sudu) bersamaan dengan 2X daging + 4X telur +12X susu. Ianya rendah lemak, tiada kolestrol, tiada asid urik dan sangat mudah diserap oleh tubuh.

Sumber protein dari kacang soya ESP adalah yang terbaik berbanding dari sumber haiwan kerana TIADA KOLESTROL & RENDAH LEMAK. Cara pemprosesan yang menggunakan air juga mengekalkan isoflavones (baik untuk hormon), genistein (mengekang pertumbuhan dan perebakan kanser) dan daidzein membekalkam keseluruhan kebaikan soya.

Segelas ESP sebelum sarapan dan sebagai makan malam cukup mengenyangkan dan memberi tenaga. Jom CEGAH & KAWAL DIABETES dengan ESP.

Sebarang pertanyaan mahupun pesanan ESP, boleh hubungi mama. Insha Allah konsultasi khas disediakan.

Love,
Mama Qaiser
019 669 8385

Diabetes: Mengawal Diet Dengan Pemakanan Indeks Glisemik Rendah

0 comment... add one now