Fakta Menakjubkan Tentang Kehebatan Penghasilan dan Kandungan Susu Ibu

Pernah tak terfikir bagaimana susu ibu terhasil?

Maha Hebat sang pencipta yang menjadikan segala isi dunia termasuk susu ibu!

Jom baca apa yang mama kongsikan.

--

[Bagaimana payudara menghasilkan dan mengeluarkan susu?]
------------------------------------------------

•Kulit meliputi puting mengandungi banyak saraf yang dicetuskan dari hisapan bayi. Ini menyebabkan hormon yang akan dikeluarkan ke dalam aliran darah ibu. 

•Salah satu hormon ini (prolaktin) bertindak ke atas tisu penghasilan susu,membina bekalan susu. 

•Hormon lain (oxytocin) menyebabkan payudara untuk menolak atau melepaskan susu sudah ada. 

•Perlepasan susu dikenali sebagai refleks let-down (kadang-kadang dipanggil susu ejeksi refleks) 

•Lebih kerap bayi anda menghisap, menyebabkan lebih banyak refleks let-down dan lebih banyak susu yang dikeluarkan dari payudara, lebih banyak susu akan dihasilkan. 

•Bertindak balas terhadap isyarat memberi makan bayi anda. Menangis adalah tanda lewat kelaparan. 

•Menyusukan bayi anda dengan kerap. 

•Jangan hadkan masa untuk penyusuan di satu-satu payudara atau melambatkan masa antara suapan. Payudara yang 'dikosongkan' memastikan lebih banyak susu dihasilkan dengan cepat. 

•Payudara tidak pernah benar-benar kosong. (Tiada susu langsung-tak akan)

•Bayi berhenti menyusu apabila mereka kenyang, dan pada masa yang sama, payudara anda sudah mula bekerja menghasilkan lebih banyak susu. 

•Apa sahaja yang bayi anda minum digantikan secara automatik, menghasilkan bekalan yang berterusan, sempurna dipadankan dengan keperluan beliau, setiap kali dia memerlukannya.


[Berapa kerap bayi perlu menyusu?]
------------------------------------------------

•Anda mungkin terkejut pada berapa kerap bayi mahu disusukan 

•Susu ibu adalah makanan mudah dan cepat dihadamkan kerana sistem bayi anda direka untuk susu ibu. 

•Perut bayi anda adalah kira-kira saiz genggamannya.


•Adalah perkara biasa bagi bayi yang baru dilahirkan menyusu sebanyak 8-12 penyusuan atau lebih dalam tempoh 24- jam. 

•Penyusuan selalunya lebih kerap pada waktu malam. 

•Bekalan anda memenuhi keperluan bayi anda jika anda menyusukan bayi anda apabila dia kelihatan lapar.

•Jangkawaktu penyusuan bergantung pada keperluan anak. Kadang-kadang sekejap dan kadang-kadang boleh jadi lama.


[Susu ibu berubah sepanjang penyusuan] 
------------------------------------------------



•Di AWAL penyusuan, susu ibu mempunyai kandungan LEMAK yang lebih RENDAH. Ini membantu untuk menghilangkan DAHAGA bayi. 

•Penyusuan yang seterusnya, terdapat kandungan LEMAK dalam susu ibu bagiMENGENYANGKAN  bayi. 

•Seorang bayi yang mengosongkan payudara pertama, kemudian bertukar payudara kedua menerima susu mengandungi lemak yang lebih tinggi. 

•Ada ketika, bayi anda boleh berpuas hati dengan hanya satu payudara, ada juga mungkin mahu payudara kedua, atau ketiga. Dengan bertukar-tukar payudara, anda akan memastikan setiap payudara terus membuat susu.

[Nutrien Di Dalam Susu Ibu]
---------------------------------



Protein

Susu manusia mengandungi dua jenis protein: whey dan kasein. Kira-kira 60% adalah whey, manakala 40% adalah kasein. Protein ini membolehkan untuk penghadaman cepat dan mudah. Susu formula, mempunyai peratusan yang lebih besar daripada kasein, ia akan menjadi lebih sukar untuk bayi untuk dihadam. Kira-kira 60-80% daripada semua protein dalam susu ibu adalah protein whey. Protein ini mempunyai ciri-ciri perlindungan yang besar dari jangkitan. Yang disenaraikan di bawah adalah protein tertentu yang terdapat di dalam susu ibu dan faedahnya: 

-Laktoferin MENGHALANG pertumbuhan BAKTERIA (yang bergantung pada zat besi) dalam saluran gastrousus. Ini menghalang organisma tertentu, seperti koliform dan yis, yang memerlukan zat besi.

-Secretory IgA juga berfungsi untuk melindungi bayi daripada virus dan bakteria (yang juga terdedah pada khususnya bayi, ibu, dan keluarga). Ia juga membantu melindungi daripada E. Coli dan mungkin alahan. Imunoglobulin lain, termasuk LGG dan IgM, di dalam susu ibu juga membantu melindungi daripada jangkitan bakteria dan virus. Makan ikan boleh membantu meningkatkan jumlah protein dalam susu badan anda. 

-Lysozyme merupakan enzim yang melindungi bayi terhadap E. Coli dan Salmonella. Ia juga menggalakkan pertumbuhan flora usus yang sihat dan mempunyai fungsi anti keradangan. 

-Faktor Bifidus menyokong pertumbuhan lactobacillus. Lactobacillus adalah bakteria baik yang melindungi bayi daripada bakteria berbahaya dengan mewujudkan persekitaran berasid di mana ia tidak boleh   hidup.

Lemak 

Susu ibu juga mengandungi lemak yang penting untuk kesihatan bayi anda. Ia adalah perlu untuk perkembangan otak, penyerapan vitamin larut lemak, dan merupakan sumber kalori rendah. Asid lemak rantai panjang yang diperlukan untuk otak, retina, dan perkembangan sistem saraf. Ia diserahkan semasa trimester terakhir kehamilan dan juga terdapat dalam susu ibu. 

Vitamin 

Jumlah dan jenis-jenis vitamin dalam susu ibu secara langsung berkaitan dengan pengambilan vitamin ibu. Ini adalah mengapa ia adalah penting bahawa dia mendapat nutrisi yang mencukupi, termasuk vitamin. Larut lemak vitamin, termasuk vitamin A, D, E, dan K, kesemuanya penting untuk kesihatan bayi.

Vitamin larut air vitamin C, riboflavin, niasin, dan asid panthothenic juga penting. Kerana keperluan untuk vitamin ini, ramai doktor dan perunding laktasi akan menasihati agar meneruskan pengambilan  vitamin prenatal/kehamilan. 

Karbohidrat

Karbohidrat laktosa adalah karbohidrat utama yang terdapat dalam susu manusia. 40% daripada jumlah kalori yang diberikan oleh susu ibu. Laktosa membantu untuk mengurangkan jumlah bakteria yang tidak sihat di dalam perut, yang meningkatkan penyerapan kalsium, fosforus, dan magnesium. Ia membantu untuk melawan penyakit dan menggalakkan pertumbuhan bakteria sihat di dalam perut.

[Susu ibu adalah yang terbaik untuk Bayi  Anda]
------------------------------------------------


Susu ibu mempunyai kombinasi sempurna protein, lemak, vitamin, dan karbohidrat. Ada yang lebih baik untuk kesihatan bayi anda. Leukosit adalah sel-sel yang hanya terdapat dalam susu ibu yang hidup. Mereka membantu melawan jangkitan. Ia adalah antibodi, sel hidup, enzim dan hormon yang menjadikan susu badan ideal. Ini tidak boleh ditambah kepada formula. 

Walaupun sesetengah wanita akhirnya tidak dapat menyusukan bayi, ramai yang berfikir bahawa mereka tidak boleh benar-benar mampu untuk menyusu. Perunding Laktasi dapat memberikan sokongan kepada wanita belajar untuk menyusu. Bagi mereka yang tidak dapat menyusukan bayi, carilah ibu susuan sebagai alternatif.
--

Pengalaman mama diizinkan berjaya menyusukan si kembar zafri zafrul dengan bantuan supplement Shaklee, Alhamdulillah.


Mama doakan semua yang membaca berusaha dan berjaya menyusukan anak dengan susu yang terbaik, susu ibu.

Sekiranya ada yang mempunyai masalah penyusuan, boleh hubungi mama untuk konsultasi.

Love,
Mama Qaiser

1 comment... add one now

Unknown Unknown 24 January 2017 at 07:11
Alangkah baiknya jika ibu di rumah menyususi masih bisa menjalankan bisnis sampingan tanpa mengganggu aktivitas utamanya.